Fair arbejdsvilkår hos leverandørerne

Fair arbejdsvilkår hos leverandørerne

Biltema stiller stenhårde krav til alle partnere. Især når det gælder arbejdsvilkår. Uanset hvor i verden de findes. Og uanset hvad de gør for os.

Leverandører, der ikke opfylder vores krav, fravælges, såfremt de ikke vurderes til at kunne forbedre sig. Årsagen er, at vores kunder skal være sikre på, at de produkter, de køber, fremstilles på fair vis.

Det grundlæggende krav er naturligvis, at virksomheden overholder love og regler. I alle led. Og i alle lande. Men vi går ofte længere end det. Især når vi ikke mener at love og regler er nok.

Biltema kontrollerer omhyggeligt, at kravene følges. Det gør vi selvfølgelig gennem stenhårde aftaler med vores partnere. Men vi har også tyve dedikerede interne medarbejdere, der konstant tager rundt og besøger leverandører. Både på planlagte og uanmeldte besøg.

Selvfølgelig støder vi på problemer under disse besøg. Det første, vi gør, er at rette op på situationen. Vi har indflydelse på at kunne gøre tingene bedre ved at holde fast og sammen løse problemerne.

Vi stiller følgende konkrete krav til vores partnere:

  • Alle leverandører og producenter skal i det mindste leve op til de sociale rettigheder, der findes i hvert land.
  • Nationale arbejdsvilkår som mindsteløn, maksimal arbejdstid og sikkerhedsstandarder skal overholdes nøje.
  • Børnearbejde må ikke forekomme under nogen omstændigheder, og minimumsalderen for arbejdstagere skal følges nøje.
  • Individuel eller kollektiv straf i enhver form må under ingen omstændigheder forekomme hos leverandørerne.
  • Gaver eller andre fordele må ikke modtages fra leverandører eller partnere.

Dette er et arbejde, som vi hos Biltema udvikler og forbedrer hele tiden. Og som tager mere og mere tid. Men det er det værd. Kunderne skal kunne stole på, at vi tager disse udfordringer seriøst. Og at vi altid stræber efter højere kvalitet. I alle led.