Fitness udstyr til træning og massage

Har du en ryg, der gør knuder, eller et fitnessredskab, du mangler? Du kan finde fitness udstyr til mange forskellige formål og træningssituationer her hos Biltema. Vi har både yogarullen og fitnesshjulet til, at du kan træne dine coremuskler og pleje din ryg.

Hvilket fitness udstyr er bedst til min træning?

Når du vælger fitness udstyr, er der mange ting, du bør overveje. En af de mest centrale er præcis, hvad du gerne vil træne, og hvorfor du gerne vil træne det. Vil du gerne have mere styrke i ryggen, kan du eksempelvis have fordel af både en yogarulle og et træningshjul samt en træningsmåtte. På den måde kan du både træne og behandle ryggen med få redskaber, hvor kropsvægt kommer til at være en stor del af din træning.

Generelt kan de fleste træningsredskaber bruges til mange forskellige øvelser, der kan træne både din smidighed, din muskelstyrke og din kondition. I mange tilfælde er det derfor nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan gøre med relativt lidt fitness udstyr og egen kropsvægt.

Du bør dog altid være opmærksom på din krop under fitnessøvelser. Er der noget, som gør ondt eller på anden måde føles forkert, bør du stoppe øvelsen med det samme. Skader kan være svære at komme sig over, og mange mister helt motivationen til at træne, når de får en skade. Den bedste måde, du kan forebygge skader, er ved langsomt at trappe op med træningen og lytte til din krop, når du udfører øvelserne.

Hvilken træning kan jeg udføre med jeres fitness udstyr?

Med vores udstyr kan du både udføre mange forskellige øvelser og mange forskellige slags træninger. Når du dyrker fitness uden tunge vægte, har du den fordel, at du i langt mindre grad har risiko for skader. Vi vil herunder opliste forskellige træningstyper og nogle af øvelserne, du kan udføre med kropsvægt inden for den enkelte træningstype:

  • Konditionstræning: Mange træningsformer indeholder både en form for konditionstræning, styrketræning og balancetræning, men her er eksempelvis sjipning er en sjov og god måde at træne din kondition på. Ved sjipning får du også trænet en del balance, da du skal kunne hoppe og lande med meget bestemte intervaller uden at bevæge dig for meget. De mange hop træner dog især din kondition, fordi du holder dine store benmuskler i gang i længere tid ad gangen, og på den måde kommer dit hjerte på arbejde med at pumpe blod ud i musklerne.
  • Styrketræning: Når du træner styrke, så tænker mange i første omgang på tunge vægte, steroider og Arnold Schwarzenegger. Sandheden er, at du sagtens kan træne din styrke og få en tonet krop uden de mange kilo tunge vægte. Hvis du er begynder, er det endda sundere og mindre risikofyldt at begynde med kropsvægt. Her er armbøjninger en klassiker sammen med mavebøjninger og rygbøjninger. Før du begynder bør du dog få nogen til at tjekke din teknik, da det ved eksempelvis armbøjninger er vigtigt, at du holder kroppen så vandret og lige som muligt under øvelsen. Du kan bruge et program, hvor du eksempelvis tager armbøjninger i 30 sekunder, mavebøjninger i 30 sekunder og så videre, så du får noget tempo i træningen.
  • Balancetræning: Der er mange gode grunde til at træne balancen. Til at begynde med kan balance være nødvendigt for overhovedet at kunne udføre andre gode øvelser som sjipning til konditionstræning. Derudover kan balancetræning hjælpe dig med at træne dine stabiliserende knæmuskler op, så du dine knæ bedre kan holde til belastningen ved løb eller squatøvelser. En øvelse, du kan udføre her, er at stå på et ben på en balanceplade i 30 sekunder, hvorefter du holder pause. Det kan du gentage tre gange for hvert ben, og hvis du gør det hver dag, bliver dine små stabiliserende muskler ved både ankler og knæ stærkere.
     

Du kan bruge det meste udstyr på mange forskellige kreative måder, men du bør som udgangspunkt altid følge brugsvejledningen for det redskab, du har. Har du spørgsmål til både fitness udstyr og andre former for træningsredskaber, er du altid velkommen til at kontakte os eller besøge din lokale Biltema, hvor vi står klar til at hjælpe.

16 Søgeresultater