Styrketræning

Alle starter et sted, og det kan både være dyrt og udfordrende at skulle hen til et fitnesscenter. Hos Biltema finder du et udvalg af styrketræningsudstyr, der kan bruges til mange former for styrketræning både hjemme hos dig selv og ude i naturen.

Hvordan skal jeg begynde med styrketræning?

Når du skal begynde med at styrketræne eller enhver anden form for træning, er der forskellige ting, du bør overveje. Både motivationen, de gode vaner og kroppen er vigtige at vedligeholde under et træningsforløb, og vi vil derfor opstille en vejledning til en god start på dit styrketræningsforløb herunder:

  1. Find motivationen med en god start: Når du en kold vinterdag skal trække dig selv ud af sofaen og hen mod styrketræningsudstyret, skal du have en solid omgang motivation at falde tilbage på. Motivationen kan findes mange steder, og selvom et abonnement på et fitnesscenter umiddelbart kan lyde som en motivationsfaktor, så bliver det sjældent det afgørende. Fremskridt i forhold til din styrke eller dit udseende er noget af det mest motiverende, og det får du ofte kun med en god begyndelse på træningsforløbet. Den gode start kan du finde her hos Biltema med købet af dine første styrketræningsredskaber.
  2. Find et overkommeligt mål og kom afsted: Store muskler eller en six-pack er sandsynligvis en del af de flestes mål, men de er også svære at definere den korrekte træningsmetode til. Nogle mennesker har en slank bygning, og de har derfor lettere ved at få en six-pack, mens de ofte har svært ved at bygge store muskler. Andre har det omvendt. Din krop kan også ende med at sige fra, når du prøver at løfte tungere vægte end før. Du bør her overveje at finde et overkommeligt mål, som for eksempel at udføre styrketræningen to gange om ugen. I begyndelsen er det ofte vigtigere at komme afsted end at løfte tungt.
  3. Definér hvad du træner efter: I stil med punkt nummer 2 bør du stadig ikke stille dig selv et krav om at få en six-pack, men for at du kan målrette din træning, bør du definere, hvad du gerne vil med den. Vil du gerne tabe dig og samtidig beholde noget muskelmasse, eller vil du gerne have større muskler men måske uden en decideret six-pack? Du kan nemlig udføre styrketræningen forskelligt alt efter, hvad du gerne vil træne efter.
  4. Find en træningstype: Hvis du eksempelvis ved, at du træner efter at tabe dig men stadig gerne vil have en del muskelmasse og virke veltrænet, kan du overveje at løfte 3 x 10 sæt. Det betyder, at du udfører en given øvelse 10 gange og derefter holder pause i maks 90 sekunder. Herefter udfører du igen øvelsen 10 gange, holder samme mængde pause og udfører sidste sæt på 10 gentagelser. Når du løfter 10 gentagelser, så bliver din muskler stadig stærkere, men de bliver ikke eksplosivt store. Det er også ideelt til dig, der er nybegynder. Mange erfarne vægtløftere udfører 5 x 5 sæt med meget tunge vægte, men her er det også vigtigt, at de kender deres grænser, for ellers kan de nemt få skader. 
  5. Læg et træningsprogram og køb styrketræningsudstyr derefter: Når du har fundet motivationen, fundet målet og defineret træningstypen, er det på tide at lægge et egentligt program. Træningsprogrammer kan variere meget, og du kan have fordel af at konsultere en fysioterapeut angående et passende træningsprogram til dit niveau og erfaring. Her er det meget vigtigt, at du får indgående kendskab til teknikken, du skal bruge til at udføre de forskellige øvelser. Generelt vil et træningsprogram begynde med de store helkropsøvelser såsom squat og dødløft, der involverer de store muskelgrupper i kroppen som lårene og rygmusklerne, og slutte af med mindre øvelser, der for eksempel specifikt træner dine overarme.
  6. Få kigget din teknik efter: Når du begynder med styrketræning, kan du ofte træne i lang tid i god tro om, at du gør det korrekt. I mange tilfælde kan en lille justering på teknikken være forskellen på, om du får en skade eller ej. Derfor er det en god idé enten at filme dig selv og sammenligne din teknik med videoer på nettet, eller at få en erfaren vægtløfter til at instruere og observere dig under udførelsen af øvelserne. Du kan ikke regne med at kunne udføre alle øvelserne fejlfrit med det samme, da det kan kræve både tilvendelse, større styrke og god koncentration at udføre forskellige øvelser selv for erfarne vægtløftere.
10 Søgeresultater