Historien om Biltema

Historien om Biltema

Sådan startede Biltema

Året er 1963. The Beatles udgiver deres første album, og John F. Kennedy er USA's præsident. Men det er også året, hvor Sten-Åke Lindholm stiller sig selv det spørgsmål, som også blev startskuddet på Biltemas udvikling til hele familiens varehus.

"Hvorfor koster reservedele og tilbehør til biler så meget?"

Sten-Åke så, at billeverandørerne ofte havde en forholdsvis lav avance på de biler, de solgte, så kunderne blev lokket til at købe bilen. Den lave avance på bilen kompenserede de derefter for ved at have meget højere avancer på reservedele, tilbehør og service.

Da den teknikinteresserede Sten-Åke undersøgte prissætningen af andre produkter, fandt han ud af, at der ofte var mange mellemled mellem producenter og slutbrugeren. Mange virksomheder brugte mange penge på at opbygge mærker, så de kunne gøre deres produkter eksklusive, hvilket egentlig ikke havde noget med selve produktets kvalitet at gøre. Mange ejere af varemærker havde ikke deres egne fabrikker, men købte deres produkter af underleverandører på verdensmarkedet.

Idéen om Biltema fødes – "Det meste af det, som en bilejer har brug for til sin bil"

På baggrund af sine undersøgelser og iagttagelser kom Sten-Åke frem til, at hvis han fjernede mellemleddene og købte direkte hos producenterne, kunne han sænke prisen på markedet betydeligt. Sten-Åke begyndte at mærke produkterne med Biltema for yderligere at kunne presse priserne ned og samtidig undgå varemærketvister med forskellige generalagenter. Det var her den oprindelige forretningsidé "At tilbyde varer af god kvalitet til en god pris" opstod. Den primære målgruppe for Biltema på dette tidlige stadie var bilejere, og Biltemas sortiment skulle omfatte det meste af det, som en bilejer har brug for til sin bil.

Starten på Biltema

Året er stadig 1963, og virksomheden Biltema startes under navnet "BIL-TEMA". På det tidspunkt bestod virksomheden af postordresalg af bildele og biltilbehør. Biltemas populære slogan "Hvorfor betale mere?" blev allerede udmøntet i det første katalog. På det tidspunkt kunne vi ikke prale af moderne varehuse og store lagre, for i begyndelsen foregik Sten-Åkes og Biltemas arbejde i en lille kælder på Vistvägen i Linköping, Sverige.

Strategiske indkøbskontakter

Politikken og forretningsidéen med at købe bildele direkte hos producenten betød, at Biltema tidligt etablerede sig der, hvor de forskellige produkter blev fremstillet. Allerede i slutningen af 1970'erne begyndte virksomheden at opbygge strategiske indkøbskontakter rundt om i verden, og i dag har vi indkøbskontorer i adskillige lande i Europa og Asien.

1976 – nye lokaler og millionomsætning

I 1976 var omsætningen steget til 25 millioner svenske kr., og Biltema flyttede til nye egne lokaler i Torvinge-området i Linköping. De nye lokaler var på hele 6.000 m2 og omfattede postordrevirksomhed, centrallager og en butik på næsten 250 m2. En butik, der i starten af 1980'erne blev udvidet til ca. 2.700 m2.

1983 – Expansionen begynder

I 1983 var tiden inde til ekspansion uden for Linköpings grænser og dermed også uden for Sveriges grænser. 1983 var nemlig året, hvor Biltemas andet varehus åbnede – i Norge. Etableringen i Norge blev allerede to år senere, i 1985, efterfulgt af åbningen af Finlands første Biltema-varehus. Etableringen af varehuse i Danmark måtte vente yderligere et par år endnu, men i 2002 slog vi dørene op til det første varehus i landet.

92223

Biltema-kataloget

Biltemas velkendte katalog er til dato blevet trykt og distribueret til ca. 14 millioner husstande i Norden to gange om året. Biltema-kataloget har gennem årene været uhyre populært og var længe det sted, hvor de fleste kunder fandt deres produkter. Men efterhånden som den digitale markedsføring tog fart, blev det i 2022 besluttet at stoppe distribueringen af det trykte katalog til fordel for øget digital markedsføring.

Biltemas bæredygtighedsstrategi

Biltema i dag

I dag har Biltema omkring 160 varehuse rundt om i de fire nordiske lande, og vi øger og udvikler konstant vores sortiment med mottoet og nøgleordene "Højere kvalitet – til lav pris". Udover fortsat at være en familieejet virksomhed er Biltema i dag også blevet hele familiens varehus.

Læs mere om vores forretningsområder her.

Fra postordresalg til varehuskæde – rejsen i årstal

  • 1963: Postordresalg fra Linköping.
  • 1976: Det første varehus åbner i Linköping.
  • 1980: Varehuset i Linköping får et nyt butiksareal på 2.700 m2.
  • 1983: Det første varehus åbner i Norge.
  • 1985: Det første varehus åbner i Finland. 
  • 1990'erne: Produktsortimentet udvides. 
  • 00'erne: Organisationen udvikles.
  • 2000: Biltema åbner varehuse, der drives som franchise.
  • 2002: Det første varehus åbner i Danmark. (Næstved)
  • 2003: Postordrevirksomheden nedlægges.
  • 2007: Indvielse af vores nye store centrallager i Halmstad – med en lagerkapacitet på ca. 110.000 EUR-paller.
  • 2012: Nyt hovedkontor i Helsingborg. 
  • 2013: Organisationen fortsætter med at vokse – over 100 varehuse.  
  • 2013-2022: Varehus nr. 161 i Norden.
  • 2022: Ophør af trykning af Biltema-kataloget til fordel for øget digital markedsføring.
  • 2023: Etableringen af nye varehuse fortsætter.
  • 2023: Biltema fejrer 60 år med lave priser.