Cykel sikkert og behageligt i sne, mørke og is

Cykel sikkert og behageligt i sne, mørke og is

Pigdæk, lys og varmeposer til tæerne. Der findes få undskyldninger for at lade cyklen stå om vinteren. Med korrekt udstyr kan de fleste nemt cykle afsted gennem sne og is.

Mange stiller sin cykel i garagen om vinteren - helt unødvendigt. Det kan tage modet fra en når det sner og blæser. Men ofte går det udemærket at med at cykle hele året rundt, selv i de kolde og mørke måneder. I hvertfald når man husker at overveje hvad man skal bruge af udstyr og beklædning.

-Det bedste ved at cykle er at man ser rigtigt meget fra sadlen. Og vinterlandskabet kan være utroligt smukt. Lyset er også anderledes sammenlignet med de andre årstider. Eftersom underlaget trods alt kan være svært er vinteren en god mulighed for at finde et roligere tempo sammen med cyklen og nyde omgivelserne, istedet for at jage høje mellemhastigheder som mange gør om sommeren, siger cykelentusiasten Daniel Ekbladh fra Uppsala.

Pigdæk og ordentligt lys

Det eneste man behøver at tænke på er at skaffe dæk til cyklen som passer til cykelsæsonen. Skal man give sig fuldt ud på halvt underlag så kan pigdæk anbefales. Cykler man i byen kan det række med 100 pigge per dæk, i sværere terræn kræves der ca. 300 per dæk.  Hvis tegnebogen siger nej til pigge både for og bag - så sats på fordækket. Det er det vigtigste  dæk at have et godt fæste. Sørg desuden at være godt rustet med de rigtige lys på cyklen. Jævnfør loven skal lyset foran lyse hvidt eller gult og rødt bagved. Lysene skal kunne ses tydeligt fra mindst 300 meters afstand. Selvom man har lys som opfylder kravene kan det for vintercyklisten være svært at se lysenes position. Mørket kan komme overraskende og hvis vejen er dårlig oplyst kan det være værd at lægge lidt flere penge som lyser vejen op ordentligt.

-Groft sagt findes der to typer lys at vælge imellem. Positionslys og ledlys. De billigere alternativer anvendes mest for at vise de andre trafikanter hvor du befinder dig. Men skal du cykle når det er mørkt, og med et underlag som er ujævnt og drilsk, så behøver man et ledlys som man også kan se med, siger Daniel Ekbladh.

Varmeposer til tæerne

Det som trods alt kan være en udfordring når man cykler om vinteren, er beklædningen. Men at finde en god kombination for overkroppen og benene er egentlig ikke særligt svært. Daniel Ekbladh giver tips om vindafvisende tøj med tynde lag af materiale man kan ånde i.

-Det handler mere om at klæde sig strategisk end at klæde sig mere på. Det svære er fødderne og hænderne. Resten af kroppen blive rhurtigt varm når man sætter igang og træder i pedalerne. Mit Tips er at anvende skoovertræk i neopren som man har udenpå skoen. Det er ofte et bedre valg end ekstra sokker inde i skoene, da du egentlig vil beholde helst skulle beholde meget luft omkring fødderne. Det kan trække og blive koldt. Så findes der særskilte varmeposer som man kan sætte på tæerne, siger Daniel Ekbladh. Til hænderne anbefales luffer i vindstoppende materiale og til hovedet en tynd hue som passer under hjelmen.

Anvend mindre olie

Til sidst er det vigtigt at tænke på vedligehold af cyklen.

-Vask cyklen af når du kommer hjem og lad den tørre indenfor. Det er helt afgørende for cyklens levetid. Mange laver fejltagelsen at smørre cykelkæden med ekstra fed olie om vinteren. Dette øger bare risikoen for at smågrus og salt kan gastgøre sig i systemet. Derfor er det vigtigere at gøre kæden ren. Vask den og affedt ofte og benyt ikke særligt meget olie, siger Daniel Ekbladh og fortsætter:

-Det slider på udstyret at cykle om vinteren. er du ofte ude kan det være værd at overveje at anskaffe en billigere og mere robust ekstra cykel til vinteren og lade sommercyklen hvile indtil foråret.