Udskift dit rat i båden

Udskift dit rat i båden

Et rat er en vigtig del af bådens udstyr og det anvendes hver gang båden skal sejle. Det er relativt let selv at udskifte sit rat og her får du nogle tips med på vejen, så det bliver endnu lettere og du får succes med dette og kan glæde dig over et nyt rat, som en forbedring af din båd eller jolle.

Mange årsager til at udskifte rattet

Der kan være en hel del forskellige årsager til at man kan udskifte sit bådrat. Herunder nævner vi nogle stykker du skal være opmærksom på:

  • Et nyt rat ændrer bådens udseende og kan give et mere sportsligt præg.
  • Gamle bådrat kan være flækket så man skader fingrene.
  • Et nyt rat kan passe bedre i størrelsen, så man får bedre kontrol over båden.
  • Det gamle bådrat kan blive ødelagt, når man reparerer styringen hvis det har siddet i mange år og er groet fast.

 

950px_skiftbaadrat2.jpg
-Der kan være mange årsager til at udskifte bådrattet. Her er vist et rat der er slidt i belægningen, der resulterer i at man river sine fingre, når man skal manøvrere.


Skal passe til bådens stil

Det er vigtigt at finde et design der passer til bådens stil og udtryk og hvis du for eksempel har en båd med masser teak eller andet træ, vil det være passende med et rat der passer ind i denne stil – for eksempel et rustfrit rat.

950px_skiftbaadrat.jpg
-Vælg et rat, der passer til bådens stil og udseende


Vælg rigtig størrelse

Vær opmærksom på rattets størrelse. På ovenstående billede er vist et af vores rat (25-0282). Størrelsen kan være vigtig af flere årsager:

  • Et lille bådrat kræver flere kræfter når der skal laves havnemanøvrer
  • Kabelstyringer kræver ofte flere kræfter og et større bådrat end hydrauliske
  • Der skal være plads til rattets omkreds i cockpittet eller ved styrepulten

Et rustfri rat står flot til for eksempel teaktræ, er let at holde rent og har en diameter på 34 cm. Se f.eks. vores rustfri bådrat (25-0283)


Udskiftning – sådan gør du

Mange kan selv udskifte bådens rat og det gøres generelt lettest på denne måde:

  • Fjern rattets midterkappe. Oftest vippes denne af med en skruetrækker
  • Løsn midterbolten med et topnøglesæt, imens du laver et modhold ved at holde fast i rattet. Du skal ikke skrue bolten helt ud, men blot løsne den
  • Lav et moderat pres på bagsiden af rattet, hvor du forsøger at presse det af akslen – meget gerne to steder overfor hinanden. Du kan eventuelt slå på bolten der sidder i midten af rattet, imens du presser udad. Dette slag får som regel rattet til at løsne sig.
  • Når rattet har løsnet sig, kan du fjerne bolten og afmontere det helt. Vær opmærksom på noten, der kan falde ud
  • Smør akslen med lidt fedt, før du monterer det nye rat. Så er det lettere at skille ad ved senere reparationer eller udskiftning

 

På rattets bagside kan man se notgangen(e), der skal passe ind i noten på akslen. På denne model fra Biltema er der 2 stk. så man kan korrigere, så rattet står lige når motoren også gør det.


PLB

25-0282, 25-0283, 25-0278, 25-0259.