60 år med lave priser

60 år med lave priser

Biltema har presset priserne i 60 år. Alt startede i 1963 med en indkøbstur til Andorra i jagten efter ekstra lys og reservedele. Det var begyndelsen på at kunne tilbyde høj kvalitet til lave priser.

Året er 1963. The Beatles udgiver deres første album, og John F. Kennedy er præsident i USA. Biltemas grundlægger, Sten-Åke Lindholm, stillede spørgsmålet, hvorfor er bilreservedele og biltilbehør så dyre?

Det hele startede med en tur til Andorra i en beige Volvo Amazon Sport. Sten-Åke Lindholm opdagede, at ekstra lys kostede 20 SEK der, sammenlignet med Sverige, hvor prisen var hele 72 SEK. Han købte 50 ekstra lys og solgte dem hurtigt, hvorefter han besluttede sig for at købe yderligere 500 stk.

I 1963 startede postordresalg af biltilbehør i et simpelt katalog. Navnet kom af en tilfældighed, "Tema" fra det hvilende firma Tema Byggdetaljer. Efter lidt tid tilføjede han ordet "bil" for at skabe et mere beskrivende navn.

Sten-Åke lejede et lokale i et nedrivningshus i Linköping, og timingen var perfekt. Massemotorkørsel var lige på vej op, men bilproducenterne havde monopol på reservedele og solgte dem til høje priser. Sten-Åke købte de samme reservedele fra tyske leverandører til betydelig lavere priser og kunne dermed sælge dem til konkurrencedygtige priser og hurtigt opbygge en kundebase.

Med tiden er Biltema ekspanderet hurtigt og har i dag vokset sig stor til at være en detailhandelsgigant med mere end 160 varehuse i Norden. På trods af denne vækst har Biltema altid holdt fast i deres oprindelige løfte om høj kvalitet til lave priser, hvilket har gjort dem til en elsket detailhandelskæde for mange kunder.