Lambdasonder

Lambdasonder er en vigtig del af bilmotorers brændstofsystem. Deres funktion er at måle og rapportere restmængden af luft i bilens udstødningssystem til til indsprøjtningscomputeren, så den rette mængde brændstof bliver tilført.
Hvis lambdasonden går i stykker, bliver brændstofforbruget forhøjet. Bilen kan også få ujævn motorgang. Forkerte lambdaværdier giver også øget forurening og kan dermed betyde at bilen ikke kan gennemgå et syn. De fleste nyere biler har en advarselslampe på instrumentpanelet for fejl i lambdasensoren.  Lambdasonden kan skiftes uden at der skal pilles ved bilens software i mange tilfælde  - så du kan selv klare reparationen.  Biltema har et stort udvalg af lambdasonder som er modelspecifikke og universaldele. Her finder du altid høj kvalitet og lave priser på vores bilreservedele.

Hvordan virker en lambdasonde?

Lambdasonden er en eller to følere - sidstnævnte mest på nyere biler - de er monteret på bilens udstødningsrør. Har du en ældre bil med kun en lambdasonde, sidder den lige efter udstødningsmanifolden, men før katalysatoren. Med to sonder sidder der én før og én efter katalysatoren - dog kun når det gælder benzindrevne motorer.
Sonden rapporterer iltmængden i udstødningen, så mængden af benzin kan justeres i indsprøjtningen. Korrekte mængder luft og benzin er nødvendigt for at udstødningsgassen kan blive renset af katalysatoren.

Find den rigtige lambdasonde

Det er vigtigt at sonden passer til bilen, ellers ender du hurtigt med at få fejlmelding igen. Sonderne findes både i universalmodeller samt efter bilmærke/model. Søg på din bil eller spørg os til råds, hvis du er i tvivl om hvilken type lambdasonde du skal have til din bil.

Titanium-lambdasonde

Titanium-lambdasonder bruges til visse biltyper. Titanium-sonderne kan bla. kendes på at de altid har et rød (forvarmning +) og et gult kabel (signal -). Har du en titanium-sonde i din bil, anbefaler vi at skifte ud med en ny titaniumsonde.

Lambdasonde i dieselmotor

Lambdasonder på dieselbiler er altid bredbåndslambader. Dieselmotorer fungerer nemlig anderledes end en benzinmotor - dieselmotoren arbejder med et luftoverskud, så sonden tjener her som røgbegrænser ved at hindre indsprøjtning af for meget brændstof i forhold til luft. Derfor er lambdaværdien heller ikke de samme for benzin og dieselmotorer. Bredbåndslambdasonden måler på EGR-funktionen. Du kan kende bredbåndssonden på at den har fem eller seks ledningsforbindelser.

Defekt lambdasonde

Fejlmeldingen du får, når lambdasonden er defekt, kan også tyde på andre problemer i bilen - derfor kan det være smart at tjekke for mulige andre problemer, så du ved om det rent faktisk er sonden, den er gal med.  Det er især de fintfølende bredbåndslambdasonder, der har en tendens til at melde forkerte fejlkoder.

Tjek el-forbindelsen til sonden i første omgang. Der kan også være fejl på LMM (luftmængdemåler) eller benzintryksregulatoren, hvis du primært mærker ujævn motorgang. Desuden kan du have fejl i tændrør eller kabler. Er du i tvivl om hvorvidt der er fejl på sonden, kan et værksted finde fejlen vha. testudstyr. Der kan også være fejl på sonden, fordi den er blevet tilsmudset og ikke kan måle ordentligt, uden at den nødvendigvis er defekt. Kompressionslækager, fejl i udstødningsmanifolden og  fejltændinger med ufuldstændig forbrænding kan også føre til fejlmålinger. 

Sådan udskifter du lambdasonde på din bil

Lambdasonde er en af de ting, du godt selv kan skifte på din bil. Det kræver ikke at du skal ind og rode ved ecu’en, og er en relativt nem operation, hvor den gamle del tages af og den nye sættes på. Dog kan sonderne have en tendens til at ‘gro fast’, og i så fald kan det være lidt mere besværligt og tidskrævende og kræve en smule rustløser. 

Sonden sidder mellem manifold og katalysator  - er det en nyere bil, sidder der også en efter katalysatoren.

  • Tag først +polen af, så du ikke får bøvl med motorstyringen bagefter.
  • Afmontér stik
  • Afmontér den gamle sonde og skru den nye sonde i
  • Undgå at berøre eller få fedt/silikone på den nye sonde, så går den i stykker
  • Montér en nye sonde i stikket

Husk at du skal have testet din nye sonde bagefter på værksted for at motorstyrenheden kan få slettet fejllager og værdier- og sikre at den nye måler korrekt. Det kan være svært at gennemtjekke bilen selv for alle fejltyper, der kan vise fejl på lambdasonden.

 

 

 

27 Søgeresultater