Skal jeg bruge originale reservedele til min bil?
Ikke nødvendigvis - mange originale reservedele er slet ikke produceret på den fabrik, hvor bilen samles alligevel. Reservedele markeret med bilproducentens navn kaldes originale reservedele - også selvom de slet ikke er produceret af bilfabrikanten selv. Originale dele kan være produceret enten som in-house - altså på selve bilfabrikken - eller af en uafhængig producent, der leverer enten til fabrikken til førstegangsmontering eller som reservedele til bilfabrikantens forhandler- og værkstedsnet. Endelig kan autodelene også produceres som dele, der leveres til et uafhængigt marked, hvor bilfabrikanten opkøber som en blandt flere aftagere. I sidste tilfælde skal delene være fremstillet i overensstemmelse med bilfabrikantens specifikationer og overholde gældende markedsregler. Kvaliteten skal svare til den kvalitet, som bilfabrikanten selv leverer til eget værkstedsnet - inkluderet eventuelle økonomiprogrammer.
I gennemsnit er ca 75% af bilers dele fremstillet uden for bilfabrikanten. Selvstændige producenter har ret til at markere sine produkter med eget navn og til at levere til flere aftagere. Det vil sige at du tit kan få samme reservedel fra samme producent, bare med et andet navn på og til en billigere pris. Og det var - og er stadigvæk - faktisk grundtanken bag Biltemas grundlæggelse. Jo flere led man kan skære fra mellem fabrikant og salg, jo billigere kan produkterne sælges. Køber du reservedele fra andre mærker, er dog stadig vigtigt at sikre dig at varen passer til din bil.
Hvor kan jeg købe reservedele til min bil?
Du skal købe reservedele til din bil et sted hvor du kan få god vejledning. Hos Biltema kan du være næsten helt sikker på at kunne finde mindst en bilentusiast blandt medarbejderne i dit lokale varehus. Det betyder at du kan få råd og vejledning af én, der også selv roder med bilen derhjemme. Husk også at du kan finde rigtigt mange instruktioner online, f.eks. på youtube, hvor du kan lære alt fra at skifte olie til nærmest at bygge en bil selv.
Pas godt på din bil
Har du købt en ny bil, ved du sandsynligvis godt at den taber værdi, så snart du kører over kantstenen fra autoforhandleren. Heldigvis kan du selv gøre meget for at holde værditabet så lavt som muligt. Noget kan du selv gøre, andet kan det ske at du skal have hjælp til fra dit autoværksted. Husk at tjekke om din garanti dækker, hvis du selv udfører lettere service og udskiftninger. Motordele, bremser og andre vitale dele bør du kun servicere selv, hvis du er helt sikker på hvad du foretager dig.
- Hold bilen ren - både indvendig og udvendig.
En beskidt bil, der lugter dårligt, har meget lavere gensalgsværdi. Hold bilen ren indvendig og beskyt eventuelt sæder med overtræk, hvis du har små børn og dyr i bilen. Jævnlig bilvask holder rust fra døren og sørger for at lakken ikke bliver ødelagt af fugleklatter og andet snavs. Vask helst bilen i en bilvask, hvor det snavsede spildevand bliver opsamlet og renset. Du kan tjekke dæktrykket ved samme lejlighed.
Sørg for at få bilen til service i henhold til servicebogen. Em komplet servicebog øger bilens værdi markant.
- Tjek oliestanden for hver 1000 km, eller mindst en gang om måneden.
Du risikerer totalhavari af motoren, hvis ikke der er tilstrækkelig olie på bilen. Hav en dunk liggende i bagagerummet. Husk også at tjekke bilens kølervæske, sprinklervæske og kølemiddel i evt. A/C-anlæg. Se også efter at alle lygter og pærer virker.
- Tilsæt additiv til brændstoffet.
Så renser du motoren for affaldsstoffer, der samler sig i motordelene. Tilsæt additiv, hver gang bilen har kørt 10.000 kilometer.
- Tjek og udskift filter i bilen - både i luftindtag og A/C-anlæg.
A/C-anlægget bør også være tændt mindst en gang om måneden for at undgå at pakningerne bliver utætte.
- Overvej en rustbehandling.
Det er ikke sikkert at det øger bilens værdi, især hvis du planlægger at videresælge hurtigt. Dog vil det forlænge bilens levetid.
På daglige, kortere køreture bliver batteriet sjældnet ladet helt op. Det er godt at få batteriet ladet helt op - enten ved at køre en rigtig lang tur, eller ved at lade op med en oplader natten over, hvis nu du ikke har nogen god grund til at køre langt.