Semisyntetisk Motorolie

Når du skal bruge en god olie til dit køretøj, er semisyntetisk olie et godt og solidt valg. Semisyntetisk motorolie kaldes også delsyntetisk og har både gode smøreegenskaber ved varme og kølige temperaturer samt gode muligheder for at forlænge levetiden af motoren.

Hvad er forskellen på semisyntetisk motorolie og normal olie?

En semisyntetisk motorolie er en blanding mellem det, man kalder mineralsk olie, og det, man kalder syntetisk olie. Den semisyntetiske motorolie har derfor mange af de samme egenskaber, som helsyntetisk olie har.

Mineralsk olie og syntetisk olie har i første omgang forskellige egenskaber. Mineralsk olie er generelt billigere og har ikke samme gode smøreegenskaber ved forskellige temperaturer, som syntetisk olie har. Til gengæld er syntetisk olie generelt dyrere end mineralsk olie. Den reelle prisforskel afhænger dog af, hvor ofte din bil skal have fyldt olie på, og du bør derudover også medregne, at syntetisk olie i højere grad forlænger motorens levetid.

Her er et vigtigt ord viskositet, som vi vil forklare her:

  • Viskositet er en måleenhed: Viskositet som enhed giver udtryk for, hvor tyk en given olie er, og hvilken flydeevne den har.
  • Viskositet bestemmer oliens egenskaber: Jo lavere tallet for viskositet er, jo tyndere er olien, og jo hurtigere vil olien smøre motoren. En tykkere olie med et højere tal for viskositet kan bedre beskytte motoren ved højere temperaturer.
  • Viskositet måles ofte med enheden SAE: En olie kan eksempelvis have viskositeten SAE 50, hvilket er en olie med relativt høj viskositet. Står der SAE 20W-50 så betyder det, at olien har en SAE 10 om vinteren til god smøring ved blandt andet koldstart, mens den har en viskositet på 40 ved de højere temperaturer om sommeren.

Du kan finde både mineralske olier, semisyntetiske olier og helsyntetiske olier med forskellig viskositet, men du bør altid konsultere instruktionsbogen til dit køretøj. Her kan du som regel finde en beskrivelse af, hvilken kvalitet olien bør være i lige præcis dit tilfælde. Du kan i princippet godt blande motorolie fra to forskellige producenter, men du bør være opmærksom på forskellige SAE-tal. Blander du olie med forskellig viskositet og dermed SAE-tal, kan det godt være med til at gøre oliens egenskaber ringere.

Semisyntetisk motorolie vs helsyntetisk motorolie

Når du skal vælge mellem semisyntetisk motorolie og helsyntetisk motorolie, bør både pris og egenskaber være en del af dine overvejelser. Semisyntetisk motorolie er generelt billigere end helsyntetisk olie, da den semisyntetiske olie indeholder en del mineralsk olie og kun en mindre del syntetisk olie. Den semisyntetiske motorolie bibeholder dog nogle af de gode egenskaber, som syntetisk olie har, hvilket vi vil opliste herunder:

  • God viskositet ved temperaturudsving: Den semisyntetiske olie er på mange måder lige så god som den helsyntetiske på dette område.
  • Minimalt tab af olie ved fordampning: Semisyntetisk olie fordamper ikke særlig let.
  • Forlænger levetiden af motoren: Semisyntetisk olie er på samme måde som helsyntetisk olie en god investering for motoren på dit køretøj.

Generelt er den største forskel på semisyntetisk olie og helsyntetisk olie, at helsyntetisk olie generelt har en længere levetid end den semisyntetiske olie. Det har dog størst betydning, hvis du ikke regner med at skifte olie særligt ofte på dit køretøj. Du kan derfor opleve større forskelle på olier med forskellige viskositet end på semisyntetisk og helsyntetisk olie.

Hvilken semisyntetisk motorolie bør jeg vælge?
Når du skal vælge en olie, bør du derfor i højere grad være opmærksom på hvilken viskositet, olien har. Her er der to forskellige slags olier i forhold til viskositeten:

  • Monograde olie: Denne type olie har kun en viskositet uanset temperatur, og er derfor en olie som eksempelvis vil have en viskositet på SAE 30.
  • Multigrade olie: Denne slags olie kan have eksempelvis SAE 20W-50, hvor den jo som tidligere beskrevet er tyndere og mere letflydende om vinteren men tykkere og mere varmeresistent om sommeren.

En multigrade olie vil i langt de fleste tilfælde være at foretrække, da den også kan rense og forebygge aflejringer af skidt. Det betyder dog også, at den optager det, og multigrade olien skal derfor renses med et filter. Nogle ældre veteranbiler har ikke et oliefilter, og det er her, at en monograde olie vil være at foretrække, fordi monograde olie ikke på samme måde optager snavs og skidt. 



  

4 Søgeresultater