Tændrør

Hos Biltema finder du et stort udvalg af tændrør til biler, motorcykler, scooter/knallert og snescooter. Alle benzinmotorer bruger tændrør, der levere en gnist, så benzinblandingen bliver antændt og motoren kører. Det høje tryk og temperaturer i en motor stiller store krav til tændrør. Derfor leverer Biltema bildele i en høj kvalitet til en rimelig pris. 

Du finder nemmest reservedele til din bil ved at søge på din nummerplade i søgebaren.

Hvad er tændrør?

Tændrør er den vigtig del af tændingsmekanismen i alle benzinmotorer. De levere en gnist, så blandingen af benzin og luft kan antænde og motoren kan starte. Alt fra plæneklippere til formel 1-racere skal have tændrør for at motoren overhovedet kan starte. Til gengæld har en dieselmotor et gløderør eller glødehoved som startmekanisme.

Hele benzinmotorens tændingssystem er en elektrisk kædereaktion, der starter, når du drejer nøglen i tændingslåsen. Systemet får strøm fra bilbatteriet, og den elektriske strøm optranformeres gennem tændspolen - det vil sige at strømmen øges. Den strøm danner så en gnist i tændrøret, så de antænder en blanding af forstøvet benzin og luft. Det er vigtigt at gnisten falder på rigtige tidspunkt, så motoren ikke banker. Hvis rørene er slidte eller sodede, kan gnisten falde på forkert tidspunkt, hvilket kan give startvanskeligheder eller dårligere benzinøkonomi. 

Hvornår skal du skifte tændrør?

Du skal skifte tændrør mellem hver 15.000 og 50.000 kørte kilometer - det afhænger i høj grad af hvilken bil du har, kørestil, om du kører lange eller korte ture. Føles motorgangen ujævn, bankende eller hakkende, kan det være nødvendigt at skifte tændrør. Eftertænding og ujævn motorgang i tomgang kan også tyde på at tændrørene trænger til at blive skiftet. 

Tjek tændrørene, hvis du er i tvivl om de trænger til at blive skiftet. Mange skifter ved vinterklargøring. 

Sådan tjekker du tændrør

Har du mistanke om at tændrørene kan forårsage motorproblemer, kan du let tjekke deres tilstand. Husk at vente med at tjekke motordele til motoren er kølet af! Tændrørene ligger normalt i en række på siden af bilens motorblok. Se evt i bilens instruktionsbog, hvis du er i tvivl om hvor de sidder. 

  • Hiv hætten af en ad gangen, så du ikke får kludder i hætter og ledninger. Klik evt kablet af, hvis det gør arbejdet nemmere. 
  • Skru tændrøret op med en tændrørsnøgle. Røret følger med op i nøglen, når du løfter den op. 
  • Skru forsigtigt og undgå at bruge magt. Tændrør har ret fine gevind, så de skal ofte skrues en del for at løsnes helt. 
  • Nu kan du tjekke tilstand og evt. skifte ud til nyt. 

Et normalt brugt rør vil ofte være dækket af et tyndt lag brune slagger, og skal have korrekt afstand mellem stel-elektrode og centerelektrode - mellemrummet, hvor gnisten springer. Sammenlign evt. med et nyt.

Tændrør kan have flere typer fejl, der kræver udskiftning. Oplever du andre fejl end tilsodning, kan det være en dog idé at få bilen tjekket på værksted for at udelukke andre fejl eller beskadigede motordele.

Den keramiske isolering omkring centerelektroden kan knække. Det kan give skader på andre dele af motoren. 

Stel- og centerelektrode kan smelte sammen - det vil ofte give skader på stemplet. Afstand mellem stel-elektrode og centerelektrode vil være formindsket eller de er helt sammensmeltede.

Rørene kan være tilsodede - det sker når bilen primært bruges til korte ture, hvor de  ikke når den høje temperatur, der skal til for at brænde sod og slagger af, så de bliver renset. De vil være sorte og beskidte med enten fugtig og olieagtig sod eller tør, sort sod. 

Elektroderne kan oxidere eller få krystalliserede aflejringer - de bliver gulgrønne eller der er hvidlige krystaller på elektroderne. 

Stel-elektroden eller ‘armen’ kan blive unormalt slidt og vil være tyndere eller knække helt. 

Sådan skifter du tændrør

Det er relativt nemt at skifte tændrør og du behøver kun en tændrørsnøgle for at komme til. Vil du renovere, kan det kræve det mere udstyr og teknisk viden. Pas på, at du ikke taber de nye tændrør, når du skal skifte dem. Den keramiske isolering kan knække, hvis du taber det enkelte rør eller pakken. Det anbefales normalt at skifte alle samtidig. 

Du skal faktisk følge samme fremgangsmåde til udskiftning, som når du tjekker rørene. 

  • Op med motorhjelmen, lokalisér rørene og tag en hætte af ad gangen. 
  • Skru dem ud ét af gangen og sæt det nye rør i - pas på at du skruer det nye rør lige i og skru forsigtigt og omhyggeligt, så du ikke ødelægger gevindet. 
  • Sæt hætten på igen og klik kabel på. 
78 Søgeresultater