Trampolin og tilbehør

Trampoliner til haven er sjove og udfordrende for både store og små. De giver masser af motion og frisk luft til hele familien og kan bruges i alle aldre. Hop giver både større muskelstyrke, udholdenhed og bedre koordination og balance. De voksne kan også være med til børnenes leg - eller selv snuppe en træningssession på trampolinen.

Tilbehør til trampoliner

Trampoliner kommer med en varierende grad af tilbehør. Tilbehøret til trampoliner kan være med til at øge sikkerheden. Desuden er der dele af trampolinen, der er mere udsatte for slid end andre - eksempelvis kan sikkerhedsnet eller kantsikring godt trænge til en udskiftning for at give trampolinen lidt længere levetid.

  • Stige

En stige gør det nemt at komme op og ned og sikrer at man har en bestemt adgang.

  • Kantsikring

Kantsikringen beskytter mod slagskader, der kan opstå hvis man støder ind i den hårde metalkant på trampolinens kant. Der skal være kantsikring, der isolerer hele vejen rundt.

  • Sikkerhedsnet

Sikkerhedsnet hindrer  børnene i at falde ud over kanten på trampolinen. En del skader opstår ved fald udove kanten. Overvågning af lege kan kun i sjældne tilfælde forhindre faldskader, da faldene opstår spontant og ofte går for hurtigt til at man som voksen kan nå at gribe barnet.

Sikker leg på trampolinen

Trampolinen har fået et dårlig ry for at være farligt legetøj, og det er desværre også rigtigt at en del børn kommer til skade - men de mest hyppige skader er ikke alvorlige. Rigtig mange børnefamilier har en trampolin, og derfor ser man flere skader. Mange bliver også (over)modige, når man har haft trampolinen i længere tid og glemmer sikkerheden. Det giver også flere skade. De fleste ulykker og uheld sker faktisk ikke på grund af trampolinen, men på grund af forkert eller uhensigtsmæssig brug. Yngre børn har svært ved at huske reglerne selv, og skal helst overvåges af en voksen. Husk at opstille klare regler for børnenes leg på trampolinen. Det rigtige tilbehør gør det sikrer at lege, men tilbehør er ikke en garanti for - børnene skal stadig overholde, de legeregler, voksne sætter for dem.

Et sikkerhedsnet, der hindrer fald beskytter mod mange af skaderne, der opstår fordi børn falder ud over kanten. Sørger man samtidig for at overholde Sikkerhedsstyrelsens retningslinjer, er risikoen for skader også langt mindre.

  • Brug sikkerhedsnet
  • Undgå saltomortaler og kolbøtter
  • Hop kun én ad gangen
  • Børn under seks år skal overvåges af en voksen
  • Undgå løstliggende legetøj
  • Tjek trampolin og tilbehør mindst hvert halve år

Sådan tjekker du din trampolin

En trampolin holder bedst, hvis den bliver sat ind for vinteren. Så slipper du også for at skule sikre den i blæsevejr og vinterstorme.

  • Tjek skruer og kantpuder - de skal være sikkert monteret og dække hele kanten rundt
  • Rustne fjedre skal skiftes
  • Dugen skal være uden huller og revner
  • Der skal være god plads rundt om, over og under trampolinen, så der ikke er i risiko for at hoppe ind i noget - hold en afstand på mindst 1,5 m til hårdt underlag og mindst
  • Tjek at underlaget er blødt og jævnt

Træning på trampolinen - seks gode øvelser

Træning på trampolinen er også godt for voksne - det giver sved på panden og er morsomt. Den bedste træning her er intervaltræning - altså at du giver den maks gas og så hopper lidt mere roligt. Det er nemlig rigtigt hårdt at hoppe, hvis du ikke er vant til det. Så kan de færreste holde til en hel træningssession. Pas også på korsryggen, når du hopper - de såkaldte core-muskler. Spænd op i mave og ryg og brug musklerne aktivt i afsæt og nedslag.Olympisk pukkelpisteskiløber Anja Bolbjerg bruger hoppetræningen til at træne udenfor skisæsonen.

  • Langrendshop

Hop og land med modsat arm og ben fremme i ‘skiløberstilling’. Skift hver gang du hopper. Undgå vrid i hofterne.

 

  • Sprællemandshop

Den klassiske sprællemand - hop op og ned med arme og fødder ud til siden. Når du lander med spredte ben, skal du stabilisere ved at spænde op i  mavemusklerne.

  • Frem og tilbage

Hop frem og tilbage med samlede ben -eller rundt og rundt.

  • Absorberinger

Pres dugen nedad med samlede fødder. Bøj i knæene, så du absorberer bevægelsen i stedet for at hoppe op.

  • Twist

Twist fra side til side når du hopper. Rotationen skal komme i den midterste del af rygsøjlen. Hold blikket fikseret på et fast punkt, så du ikke bliver rundtosset.

 

 

14 Søgeresultater