6 tips til at komme i gang med træningen

6 tips til at komme i gang med træningen

De fleste ved at man bør træne for at styrke krop og sjæl. De fleste vil gøre træningen til en rutine med ihvertfald et par træninger i løbet af ugen. Men så dukker der hele tiden forhindringer op: tidsnød, træthed og skader. Træning er ikke bare for dem som vil gå ned i vægt eller satser på at komme i form til et marathon. Alle kan sagtens røre sig af flere forskellige årsager. Vi hos Biltema vil forsøge at inspirere dig til et mere aktivt liv og til at komme i gang med træningen - ikke mindst fordi det er sjovt!

Sjov træning som giver glæde og energi er opskriften

Uanset hvad dit primære ønske er - at have det godt i hverdagen, at være frisk, at blive stærkere eller hurtigere, at gå ned i vægt - så bør du prioritere træningen, mindst et par gange om ugen. Og fremfor alt, husk at være glad og have det sjovt, ellers er det nemt at blive træt af træningen.

Her har vi samlet 6 tips til at komme i gang med din træning uden at komme til skade eller tabe motivationen.

1. Målsætningen med min træning

For at komme i gang er det vigtigt at sætte sig et mål. Hvad er vigtigst for dig? Tilpas træningen til din målsætning.

2. Lav et træningsskema

At komme i gang med træningen plejer at være den største forhindring, men for at nå en vedvarende forandring kræver lidt planlægning. Start ikke for hårdt ud hvis du er én som ikke kan lide blodsmag i munden - rolige og kortere strækninger giver også en effekt. Det bedste er klart en kombination af det hele: variation er vejen!

3. Prøv forskellige træningsformer for at finde det som passer til dig

Nøglen er at vælge en træningsform som du synes er sjovt og som giver energi og glæde, ellers bliver du hurtigt træt af træningen. Måske er det en spinning-time eller styrketræning. Eller måske en rask gåtur eller en løbetur om aftenen efter jobbet. Prøv dig frem og vælg derefter den træning som tiltaler dig mest.

4. Overvej hvad du har på når du træner - brug penge på det rigtige udstyr

Selvom udseendet på tøjet ikke spiller nogen rolle, så er det vigtigt at tøjet er lavet af det rigtige materiale. At have godt tøj som er åndbart og som håndtere fugt kan gøre følelsen af et træningspas mere behagelig.

5. Begynd langsomt og skift træningsmetoder for en god start

En af de hyppigste fejl når du skal komme i gang er at du starter for hurtigt op i begyndelsen, måske kommer til skade og derved kommer ud af sin træning. Skift derfor i mellem løbetræning og gåture i starten når du begynder at løbe, og efterhånden bygge på jo mere kondition og styrke du får opbygget. Variér gerne også terrænnet og underlag når du er ude at gå eller løbe, såsom i skoven, lettere terræn, græsoverflader eller asfalt for at undgå skader og overbelastning.

6. Kom ud ofte, og få ikke storhedsvanvid

At være ude i 20 minutter eller en time er op til dig. Det vigtigste er at komme i gang og udnytte tiden. Det absolut bedste er at komme ud ofte for at arbejde på at forbedre styrke og føle energistrømmen i kroppen.

Udforsk vores sortiment

Udforsk vores sortiment

Udforsk vores udvalg af træningstøj og redskaber.

Udforsk
Giv trail løb en chance!

Giv trail løb en chance!

Forlad det normale løbespor og bevæg dig ud i skoven.

Læs mere
Træning 2020

Træning 2020

Udforsk sæsonens træningssortiment.

LÆS MERE