Styrketræning med kettlebells og håndvægte

Alle starter et sted, og det kan både være dyrt og udfordrende at skulle hen til et fitnesscenter. Hos Biltema finder du et stort udvalg af udstyr til styrketræning, der kan bruges til et utal af former for styrketræning - både i dit private hjem og ude i naturen.

Vi har gjort det nemt for dig at hjemmetræne!

Kettlebells til funktionstræning - Et alsidigt udstyr

Hos Biltema.dk har vi et stort udvalg af kettlebells. Her finder du dem fra 4-20 kg. For at vælge den helt rette størrelse/vægt til dig, bør du afprøve dem forinden. Tag en kettlebell i hånden og pres den 3-5 gange op over dit hoved med en arm. Hvis den valgte er for tung, skal du vælge en med mindre vægt.

Kettlebells er et af de mest alsidige udstyr til træning, og samtidig er det en god tilføjelse til din træningsrutine.

 

Hvad er en kettlebell?
Kettlebell er til funktionstræning. De er helstøbt af beton, hvorefter de er overtrukket med plast - også på undersiden med det formål at beskytte gulvet. En kettlebell har et bredt håndtag, således at der er plads til begge hænder. Ved mange af de øvelser, som du kan udføre med en kettlebell, er denne plads særligt relevant.

Øvelse med kettlebell
Er du nybegynder med kettlebells, har vi her beskrevet en simpel øvelse, som du let selv kan udføre i baghaven, på værelset eller et helt tredje sted:

  1. Kettlebell swing. Dette er en basisøvelse og en helt grundlæggende teknik inden for træning med kettlebells.
    Grundstilling i swing er med din kettlebell foran kroppen. Du kan vælge mellem to forskellige greb - enten med tommelfingeren ind mod kroppen i en 45 graders vinkel eller med hammer-greb med tommelfingeren pegende fremad. Ved grebet skal du tænke på at holde løst, sådan at du undgår vabler. Ved denne øvelse skal du placere dine fødder bredere end hofterne og stå med vægten ligeligt fordelt over hele foden.
    Bevægelsen begynder med knæene over anklerne, hoften bagud og ret ryg. Derfra trækker du kettlebell tilbage til armen rammer benet, og bruger hoften til at skubbe din kettlebell frem igen, så energien overføres fra hofte til arm. På vej op skal kuglen blive vægtløs i forlængelse af din arm. På vej ned skal kuglen være tæt til kroppen hele tiden.
  • Fordele ved kettlebell swing.
    En fordel ved denne øvelse er, at du lærer at bruge din hofte aktivt til at generere kraft og afstive din overkrop. Derudover lærer du en effektiv teknik, hvor du sparer energi. Derfor kan du lave mange gentagelser med relativt tung belastning. Således får du en kombination af eksplosivitet-, styrke- og konditionstræning.

 

Fordele ved kettlebells

En stor fordel ved kettlebells er, at de fleste mennesker har mulighed for at have en eller flere af dem derhjemme, hvilket giver fleksibilitet til træningen til hverdagen.

Der findes mange forskellige øvelser med kettlebells, som hver har sine fordele.

 

Håndvægte

I Biltemas brede sortiment finder du et stort udvalg af håndvægte, som du let kan udføre hjemmetræning med. Her finder du håndvægte, der er produceret med et gummiovertræk for at gøre anvendelsen deraf behageligere. Naturligvis finder du også håndvægtsæt her med en håndvægtstang og låsemøtrikker, hvor løse vægtskiver medfølger. Se nærmere information om et håndvægtsæt her.

Det kan sagtens lade sig gøre at udføre en god hjemmetræning, hvis du blot har håndvægte derhjemme.

Styrketræning med håndvægte styrker dine muskler og opbygger en større muskelmasse. Du kan med håndvægte både styrketræne dine biceps, triceps, skulder, ryg, baller, lår og ben ved at udføre helt simple og lette træningsøvelser, som enhver kan være med på.

Øvelser med håndvægte
Er du nybegynder med håndvægte, så har vi her givet dig en simpel øvelse, som du let selv kan udføre i baghaven, på værelset eller et helt tredje sted:

  1. Bicep Curls - Armøvelse. Dette er en klassisk øvelse, som de fleste nybegyndere kan være med på.
    Denne øvelse er i stående version, hvor du begynder i oprejst position med armene ned langs kroppens side, hvor du har en håndvægt i hver hånd. Sørg for at hovedet på håndvægten peger fremad. Skiftevis tager du en hånd frem, og når håndvægten er fri fra din side, drejer du håndvægten, således at den sidste del af bevægelsen bliver med din hånds underside imod dig selv. På denne måde fortsætter du - gerne 3 x 8 gange.

 

Fordele ved håndvægte

Vi har her samlet nogle af de fordele, du kan få ud af at træne med håndvægte.

  • Større bevægelighed. Når du anvender håndvægte til din træning, er din krop mere fri. Træning med håndvægte giver dig større bevægelighed i dine øvelser, og dermed har du rig mulighed for at variere din træning.
  • Avancerede teknikker. Håndvægte gør det en del nemmere at praktisere forskellige teknikker. Teknikker som drop-set, mekaniske drop-set, rest-pause set og mange flere. Derudover kommer håndvægte som bekendt i mange forskellige størrelser, hvilket gør det utroligt nemt for dig at udføre avancerede træningsteknikker. Hos Biltema.dk finder du flere forskellige håndvægte med forskellige størrelser og vægt.
14 Søgeresultater